Identifikovaná osoba: Co to znamená a kdo se jí musí stát?

Co znamená identifikovaná osoba?

Identifikovaná osoba není plátcem DPH v tradičním slova smyslu, ale zároveň má určité povinnosti vztahující se k DPH, pokud přichází do styku s mezinárodními transakcemi. Tento status je určen hlavně pro podnikatele, kteří obchodují s EU nebo třetími zeměmi, aniž by překročili hranici obratu pro povinnou registraci k DPH.

Kdy se musíte stát identifikovanou osobou?

Povinnost stát se identifikovanou osobou vzniká zejména v těchto situacích:

  • Nákup zboží z jiného členského státu EU – pokud nakoupíte zboží v celkové hodnotě vyšší než 326 000 Kč za rok (např. nákup na sklad nebo další prodej).

  • Přijetí služeb od zahraničních subjektů – pokud přijímáte služby od dodavatelů z EU či mimo EU s místem plnění v České republice.

  • Poskytnutí služeb osobám v jiném členském státě EU – když poskytujete služby odběratelům v EU, kteří jsou plátci DPH, a místo plnění je v zemi odběratele.

  • Další specifické situace, např. pokud prodáváte zboží uložené v zahraničním skladu.

Nejčastější důvod registrace, se kterým se setkáváme a podnikatelé to netuší, je přijetí služby. Proto si ukážeme další podrobnější příklady takových služeb:

  • Online reklama a marketingové služby – například když si objednáte reklamu na Facebooku nebo Google Ads. Tyto platformy mají sídla mimo ČR (i když jsou registrované k DPH v EU), a proto při přijetí takové služby vzniká povinnost registrace jako IO.

  • Software a digitální produkty – pokud využíváte softwarové nástroje nebo platíte za zahraniční online služby, jako je správa webu, cloudová úložiště nebo profesionální aplikace. Příkladem může být předplatné u zahraničních nástrojů jako je Zoom, Canva nebo Adobe.

  • Online kurzy a vzdělávací materiály – pokud nakupujete online kurzy nebo odborné školení od zahraničních poskytovatelů, často placených v EUR nebo USD, jako je Udemy, Coursera nebo jiné vzdělávací platformy mimo ČR.

  • Konzultační a poradenské služby – když využíváte zahraniční poradce nebo odborníky na různá témata (např. marketing, IT, podnikatelské strategie) prostřednictvím konzultací, které jsou účtovány od poskytovatelů v jiných zemích EU nebo mimo ni.

Kde a kdy se registrovat jako identifikovaná osoba?

Pokud jako podnikatel splňujete podmínky pro IO, je třeba podat přihlášku k registraci na finanční úřad. Registrace by měla proběhnout nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy povinnost vznikla. Tedy například když jste uskutečnili první transakci nebo přijali první zahraniční službu. Registraci lze provést elektronicky přes portál Moje daně.

Jaké povinnosti vás čekají po registraci?

  1. Podávání přiznání k DPH – jako IO podáváte přiznání k DPH pouze za období, kdy jste přijali nebo poskytli zdanitelné plnění do/z EU. Přiznání je třeba podat do 25. dne následujícího měsíce. Nejedná se tedy o pravidelnou povinnost každý měsíc nebo čtvrtletí, jako je tomu u plátců DPH. A nezapomeňte, že přiznání musí být podáváno vždy elektronicky.

  2. Nahlášení DIČ – pokud nakupujete službu nebo zboží, nezapomeňte nahlásit své DIČ (VAT) dodavateli. On pak vystaví doklad bez DPH a vy ho odvedete v České republice. Pokud ho nenahlásíte, může se stát, že zaplatíte jak DPH země dodavatele, tak i českou DPH.

  3. Vystavení daňového dokladu – pokud poskytujete službu osobě registrované k DPH v jiném státě EU, je nutné vystavit daňový doklad, kde bude uvedeno, že se jedná o přenos daňové povinnosti na odběratele, a uvedete své přidělené DIČ.

Status identifikované osoby je důležitý pro každého, kdo podniká na evropském trhu a nechce nebo nemusí být plátcem DPH v České republice. Správná znalost a včasná registrace ušetří zbytečné problémy s finančním úřadem. Proto pokud si nejste jistí, zda tuto povinnost máte přímo vy, obraťte se na svou účetní nebo na daňového poradce.